Pořiďte si pár zrníček pšenice na klíčení

Pořiďte si pár zrníček pšenice na klíčení


Pšenice setá sama o sobě patří mezi obiloviny na první místo, protože zabezpečuje hutnou potravu pro lidi. Její vznik se traduje k roku 5800 př. n. l., v oblasti Středního východu. V této době totiž začala pravděpodobně výroba chleba.  Pšenice špalda je více vyšlechtěná, ale obsahuje větší množství bílkovin, vitamínů, minerálů i prospěšných aminokyselin. Dokonce je chuťově přijatelnější, protože chutná po oříškách. Sice musíme počítat s jinou cenovou relací, ale na druhou stranu jí nebudeme jíst na kila, i když kdo ví, dají se z ní dělat různé pochutiny. Dle mého názoru, bych pšenici špaldu využívala na běžné zobání a pšenici setou, tedy přesněji řečeno její klíčky na výrobu placek nebo sladkých pochutin.
semena pšenice.jpg
Co obsahují klíčky?
–          proteiny a sacharidy
–          vitamíny B, B1, B2, B6, E, C
–          minerály a stopové prvky – vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, síru, chlor, železo, kobalt, zinek, jód, vápník
–          antioxidanty, niacin, kyselinu pantotenovou
pokrm na pánvi.jpg

Jak získat klíčky

Těch se dočkáme tak do 4-5 dnů, ale zase stojí za to být chvíli trpěliví.
1.       Zrníčka propláchneme vodou.
2.       Namočíme klidně přes nos do vody, aby si nasála dostatek tekutiny.
3.       Ráno slijeme vodu a propláchneme pod tekoucím proudem, necháme odkapat a dáme do klíčící misky.
4.       Každý den je propláchneme minimálně 2x čistou vodou a vrátíme zpět, dokud nám daná pšenice na klíčení nevydá svůj poklad a tím jsou drahocenné klíčky.
Mají výbornou chuť a jsou vhodné do salátů, posyp na kanapky nebo pečivo, ale i do zeleninových koláčů a mixovaných nápojů. Zejména se doporučují při hubnutí, protože dodávají tělu základní výživné látky a minerály.
česnekový chléb.jpg
Vyzkoušejte toto výborné pečivo
Suroviny:
400 g pšeničných klíčků, 4 malé cibule, 2 jablíčka, 2 stonky řapíkatého celeru, 4 lžíce rozinek, 1 lžíce sójové omáčky, 1 rajské jablko, 1 lžíce oleje – nejlepší a zdravější verze je dýňový nebo sezamový, 3 lžíce sezamových semínek, zhruba 50 g lněného a 50 g dýňového semínka.
Postup:
Klíčky pšenice buď nameleme v mlýnku na maso, nebo můžeme rozmixovat. Cibuli pokrájíme na jemno a promícháme s klíčky. Přidáme nastrouhaná jablka, nakrájený celer na plátky, rozinky, olej a sójovou omáčku. Pořádně promícháme. Na plech položíme pečící papír, který můžeme ještě potřít olejem, ale není to zase tak moc potřeba. Těsto na něj navrstvíme a pěkně rozetřeme. Nebo můžeme dělat placičky. Dáme péct na 30 minut při 180°C. Na upečený položíme rajčátko, semínka a můžeme se pustit do mlsání.
Výhodou tohoto těsta je, že jej můžeme třeba jen usušit v sušičce do 42 °C a pak se dá konzumovat jako kvalitní RAW výrobek.

Comments are closed.